søndag den 25. marts 2012

I denne uge er der ikke sket så meget, jeg har ligget syg.. Torsdag var jeg i praktik.
Jeg er blevet bedt om at lave en fremlæggelse for afdelingen, de kunne godt tænke sig at hører lidt om hvordan vores uddannelse er opbygget, hvad vi lære på skolen, hvordan undervisningen foregår og hvad vi kan arbejde med når vi er færdig uddannet. Derudover skal jeg også fortælle lidt om det danske sundhedssystem, det er nemlig meget anderledes end det de har i Vietnam.

Hvis de skal undersøges skal de selv betale for det eller få støtte fra en fond. De kan bare gå på aboteket og får medicin, det skal nogle gange lige ringe til deres læge for at fortælle om hvordan de har det, men ellers kan de bare gå ned og hente noget.. Priserne på medicinen er meget lav, men hvor dem er det sikkert mange penge.

Min vejleder på afdelingen er meget imponeret over vores sundhedssystem i Danmark og vores uddannelse. Hun syntes at det er helt fantastisk at vi kan læse og skrive engelsk, det giver os mange muligheder mener hun. De studerende i Vietnam kan ikke alle engelsk og derfor har de ikke mulighed for at læse artikler på engelsk og det begrænser dem til vietnamesiske artikler og dem mener min vejleder ikke er "gode nok" de er meget begrænset og derfor får de måske ikke den nyeste viden og de ved ikke hvad der sker i resten af verden. Hun håber derfor på at flere og flere kan lære engelsk så de kan få så meget viden som muligt og derved være med til at udvikle deres sundhedssystem..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar